onsdag 5 juni 2019

EU-Medel Till Förnyelsebart

EU-Pengar Levererade

I tidigare inlägg har jag berättat om EU’s strategi och stöd till projekt inom miljöteknik och förnyelsebart. Bland annat i min text om blå energi eller här i mitt inlägg om vätgas. Dessa stöd är starkt bidragande till att bolag har möjlighet att utveckla innovationer och tekniker genom att risken delas med stora institutioner. Tack för det säger jag.


Minesto

Så alldeles nyligen fick vi det härliga beskedet att Minesto erhåller ytterligare EU-medel i form av 14,9 miljoner euro från Wales regering, se PM här. Pengarna skall användas till det fortsatta arbetet i Holyhead Deep och förbereda för uppskalning av kraftverk samt kraftpark till 80 MW. I samband med denna nyhet släpptes en ny bolagsanalys som går att finna här. Jag har skrivit om Minesto i ett tidigare inlägg se här.
Å

SeaTwirl

Ett annat spännande bolag som nyligen erhållit stöd från EU är SeaTwirl, jag har skrivit om dem här. Bidraget ska användas till slutfasen av S2. S2 ska ju som bekant vara färdigställt till 2020. Bolaget erhöll inte fullt lika mycket som Minesto men ändå beskedliga 2,48 miljoner euro.

Slutkläm

Det är väldigt kul att både Minesto och SeaTwirl fått besked om nya EU-medel och att förtroendet för bolagen och vad de kan bidra med står fast. Jag ser fortsatt fram emot att följa utvecklingen av Deep Green och S2, inom en inte alltför lång tid kanske vi har kraftverk från båda dessa svenska bolag ute på och i haven.

Så här i sommar och semestertider tänker jag passa på att tipsa om tre mininoveller som finns på nextory, se länk nedan. Tre superkorta noveller som passar bra närhelst man har en liten stund tillövers.




Väl mött!
P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar