måndag 31 december 2018

Cleantech & Spargris

Presentation

I bloggens första inlägg vill jag ge en kort inblick i varför jag tycker cleantech är intressant och varför jag tycker det är värt att fokusera på. Med cleantech menar jag t.ex. förnyelsebar energi och bolag som sysslar med miljöteknik.

Flygbild New York, Fotografi: Jag

Som bloggens namn antyder kommer jag att fokusera på cleantechbolag ur ett sparperspektiv. Börsnoterade bolag, ofta s.k förhoppningsbolag. För egen del har jag som mål att investera i den här typen av bolag till max tio procent av min totala aktieportfölj och jag gör det för att jag tror att de hör framtiden till. Min uppfattning är att parisavtalet m.m. leder till fortsatta investeringar och stöd till bolag som har som mål att med lönsamhet bidra till en renare värld och ökat aktieägarvärde.   

En enkel googlesökning ger bl.a. detta resultat Investing-in-renewable-energy, en artikel som beskriver hur lägre kostnader och ökad efterfrågan driver utvecklingen för förnyelsebar energi framåt. Det är i den makrovågen jag vill försöka hitta ett eller flera av de bolag som kan växa och bli globala framgångsrika aktörer på sina respektive marknader. Vart finns bolaget som blir nästa Vestas, kommer blå energi någonsin att bli något och drivs framtidens bilar på vätgas? Ingen har svaren på dessa frågor men jag vill i varje fall vara med på resan som kommer att besvara ett par av dem.

Följ gärna med på resan och tipsa, kommentera och bidra med förslag på bolag som kan vara värt att titta på och nämna i bloggen så utvecklas konceptet i rätt riktning.

Väl Mött!

OBS!
Vill också nämna att det är riskfyllt att handla med aktier och att var och en står för sina investeringsbeslut så som jag står för mina investeringsbeslut. Detta gäller för samtliga inlägg på den här bloggen.

2 kommentarer:

  1. Kul med en blogg med denna inriktningen! Har själv funderat på att börja skriva om liknande, men nu ser jag fram emot att följa din istället! Här kommer en lista med lite bolag som kan vara intressanta att kika på!
    Climeon
    Midsummer
    Ecoclime
    Vestas
    Eolus Vind
    Umicore
    Waste Management
    Tomra
    Infineon
    Vivint Solar
    Sunrun
    Xylem
    Ripasso Energy
    Minesto

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kommer absolut att kika på ett par av bolagen du tar upp. Först ut är Minesto, ett inledande inlägg. Kul att du vill följa bloggutvecklingen. Kom gärna med kommentarer på inläggen om det är något du vill pusha eller har någon synpunkt på osv. Det är ett projekt under utveckling och jag tar tacksamt emot feedback: )

      Radera