söndag 3 februari 2019

Vätgasens Möjligheter

Vattenånga och Ren Energi

I det här inlägget skriver jag kortfattat om vätgas. Jag tar upp vätgas eftersom min uppfattning är att vätgasen kan leda till flera gröna investeringsmöjligheter. I framtida blogginlägg kommer jag att ta upp enskilda aktier som rör sig inom vätgasrelaterade områden, exempelvis NEL och Powercell.




Vätgas har - likt vågkraft - tidigare varit i ropet men inte levererat. Så vilka satsar  på vätgas idag? 

Toyota satsar på vätgas och bedömer således att vätgas kan komma att driva framtidens bilflotta. Samtidigt planerar Japan att bli ett "vätgas samhälle" så satsningen känns inte helt ologisk. Vad driver Toyotas satsning? Enligt Hirose på Toyota, miljöaspekter, kostnadsaspekter, lönsamhetsaspekter.

Nikola motor planerar att lansera framtidens lastbilar med hjälp av bränslecellsstackar, vätgas och entreprenörsanda.

Hyundai har lanserat sin bränslecellsbil som drivs av vätgas och menar att den här typen av bil är framtidens supermiljöbil.

Utmaningar


Samtidigt är konkurrensen benhård och det känns som att rena batteribilar idag har ett försprång framför alternativet med vätgas. Något jag funderar på är infrastrukturen runt vätgas som drivmedel. Dvs, alla stationer som måste sättas upp globalt och all produktion av vätgas som måste komma till utan att produktionen är "smutsig". I dagsläget finns det - mig veterligen - ca fyra stationer i Sverige där man kan tanka vätgas, dvs ett hyfsat stort projekt att utöka det antalet till ett betydande antal tankstationer. Trots det så ser vi bolag som Toyota och Hyundai satsa på vätgas och tro på det. Behov av offentliga infrastruktursatsningar och en nationell strategi krävs för att bryta igenom de barriärer som finns. I sådana lägen är det inte helt fel med 150 miljarder från EU i klimatrelaterade stödsatsningar.

Lagring


Vätgas tycks dock ha en annan fördel kontra batterier och det har att göra med lagring av energi. Man kan lagra energi exempelvis skapad från sol eller vind och göra så i större skala än med batterier, se här. Dvs, istället för att energin går förlorad när solen inte lyser så sparar man energin och nyttjar den när den behövs. Min uppfattning är också att man kan lagra energi längre i vätgas än batteri. Hur som helst tror jag inte att kampen mellan batteri och vätgas är över och sannolikt kommer vi att se både det ena och det andra alternativet i framtiden.

Slutkläm

Ska vi minska utsläppen tror jag att vätgasen har en roll att spela. Både som drivmedel men också som energilagring. I och med detta kommer sannolikt en helt ny industri växa fram med flera intressanta möjligheter. Jag vågar säga att skillnaden nu från tidigare försök är nödvändigheten i att nu ersätta fossila bränslen men också att tekniken tagit sig längre, se bl.a. här. Jag tror också att vi kommer få se mer av vätgas i andra länder innan vi får se något hända i Sverige. Bl.a. blir Japan intressant att följa. 

Väl mött!

Fotografi från Pexels

2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Här kopierar jag in en text jag la in mitt flöde - Facebook. / Tord ( Ordf Vätgas Norr)

    Råder ingen tvekan - min tolkning - att behovet av närproducerad vätgas kommer att öka exponentiellt. Nu gäller att orka planera inför den största industriomställning vi sett på 100 år. Nu tillbaka till gengastiden (ler), men nästan. Vi kan producera energi för att serva tåg, bussar, lastbilar och andra fordon - inkl personbilar.

    Vi berör en miljardmarknad. Och marknaden självt kommer att fixa detta. Lönsamheten för hela kedjan oavsett om det gäller från rötning (biogas) med speciella torrötningsmetoder, som gör det enklare att överallt producera biogas för vätgasproduktion till att vi nyttjar skogråvaran ( sly, första gallring, grot osv) för att högeffektivt producera mängder av vätgas. Vi kan känna oss trygga att vi kommer inte att vara utan vätgas i tankarna. I närtid kommer dessutom kvalificerad patenterad metod att erbjuda lagring och transport av vätgas längre sträckor än idag till rimligare kostnader.

    I dagens Di, Dagens Industri (2 febr) beskrivs hur kunder kommer att ställa krav på bättre miljöalternativ för resandet. Omställning till vätgasdrift är en ekonomisk mycket lönsam omställning och dessutom kan megabra miljömål uppnås. Marknadens krav påverkar besluten. Reseföretag, biluthyrningsföretag osv företräds av smarta intressenter. "Sure!" De kommer att investera i vätgasdrivna fordon. Pistmaskiner, transportbilar inom området kör på vätgas, hyrbilar. Snart!

    Lita på, t ex en världens största motortillverkare - Deutz, som nu signat avtal med Keyou Gmbh, har insett vad som krävs i framtiden. Ekonomi och på köpet bra miljö.

    Vi behöver inte vänta på att ngn ska lösa uppgiften. Vi själva kan ta tag i frågan. Ok, det krävs omfattande kapital, men det sägs att till bra idéer finns det alltid pengar. "Nu kör vi" Minska importen av drivmedel, förbättra handelsbalansen och mindre kostnader för drivmedel. Tills allt blir överbeskattat, men det torde då drabba alla energislag. "Lika inför lagen"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett engagerat inlägg, vätgasens möjligheter och potential är väldigt spännande. Vad tror du om utbyggnaden av tankstationer/ställen i Sverige, är vi på väg åt rätt håll? Jag hoppas och tror att vi även kommer att se hjälp från det offentliga för att se större infrastruktursatsningar av det slaget.

      Radera