söndag 6 januari 2019

Minesto

Draken Dyker

Minesto fångade min uppmärksamhet 2015 i samband med bolagets Initial Public Offering (IPO).  Det är inte särskilt svårt att beskriva varför Minesto intresserade mig. En flygande undervattensdrake som genererar ren energi från tidvattensströmmar, det tycker jag ligger helt rätt i tiden. Jag har sedan IPO'n varit aktieägare i bolaget och följt deras utveckling med stort intresse. Dessutom är jag av den uppfattningen att havsenergi är en sektor som har möjlighet att växa fram och att vi nu är i början av vad som kommer att bli en vital del av energimixen framöver, se mitt inlägg om Blå Energi här.

I det här blogginlägget går jag igenom några av de delar som gör att jag är kvar i Minesto och som gör att jag fortsätter att tro på dem. Nuvärde och liknande värderingsbedömningar lämnar jag åt andra att grunna på.

Fotografi: Minesto

Bakgrund

Minesto grundades 2007 som en spin-off från Saab. Idén att flyga en "drake" i en åtta under vatten kom från Magnus Landberg och formades redan 2001. Resten skulle man kort och gott kunna säga är historia


  • 2009 - En 1.2m drake producerar el för första gången.
  • 2010 - BGA Invest går in som aktieägare i Minesto. De är än idag bolagets största aktieägare.
  • 2011 till 2015 - Test site lokaliseras, finansiellt stöd erhålls och IPO genomförs.
  • Utvecklingen fortsätter...

Från IPO'n och framåt har Minesto arbetat målinriktat för att färdigställa sitt kraftverk och nå målet att kommersialiseras och bli en global aktör inom energisektorn. 

Motgångar

Man hade som mål att sälja geografiska licenser redan för något år sedan för att få in kassaflöde, detta har man dock inte gjort och mig veterligen inte heller kommenterat varför det inte har gått. Det är inte heller något jag spekulerar kring i det här inlägget.

Minesto bytte i slutet av 2017 leverantör av bottenfundamentet p.g.a. att leverantören inte kunde fullfölja sitt åtagande, detta orsakade förseningar i sjösättningen av DG500.

I övrigt har inga väsentliga motgångar skett, i vart fall inte vad jag kan komma att tänka på.

Ledning, Styrelse och Ägarstruktur

En faktor som är betydande i alla bolag men kanske ännu viktigare i s.k. förhoppningsbolag är ledning, styrelse och ägarstruktur. Det vill säga vilka sitter i ledningen och styrelse, vad har de för track record, vilka är huvudägare och är de långsiktiga i bolaget? Finns massor med frågor att ställa, det viktiga är i slutändan att man själv funderar på hur det ser ut i toppen av bolagen och om man känner tillit till de som styr skeppet.  

Ägarstruktur

Per den 30 september 2018 ägde BGA Invest AB (28 procent) och Midroc New Technology AB (20 procent) sammanlagt 48 procent av aktierna i Minesto. Som nämnt så investerade BGA Invest redan 2010 och har sedan dess varit största aktieägaren vilket i min värld tyder på ett hängivet engagemang. BGA's affärsidé är att "...investera i onoterade bolag med en god idé och en hängiven ledning..." och Midroc beskriver sina investeringsfilosofi med att de går in i banbrytande teknologier som de vill stötta i processen att nå marknaden. På pappret tycker jag det känns tryggt med de här två huvudägarna.

Styrelse

Styrelsen är främst representerad av de olika ägarintressena, b.la. BGA's VD som ordförande och Midrocs VD som ledamot. I styrelsen sitter även Javier Sanz från InnoEnergy, Sanz bidrar med gedigen erfarenhet från energisektorn samt Jonas Millqvist som b.la. jobbat åtta år för Vestas. 

InnoEnergy har investerat 5,5€ milj, självklart bevakar de sin investering och vill få ut mesta möjliga av investerat kapital. Ägarstrukturen går som en röd tråd genom styrelsen och jag tycker även att det känns tryggt med den kompetens som styrelsen på pappret besitter.

För övriga styrelsemedlemmar klicka här

Ledning

I samband med IPO'n satt Dr Martin Edlund som styrelseordförande i Minesto, dock fick han kort efter notering förtroendet att överta posten som VD. Sedan dess har han styrt bolaget framåt och mig veterligen gjort det på ett kapabelt sätt. Vad jag tycker är extra intressant i ledningen är bolagets COO David Collier som började på Minesto 2017. Innan dess var han projektledare på MeyGen där han ledde utvecklingen av den enda tidvattenanläggningen med flera turbiner i kommersiell skala som hittills har tagits i drift. Erfarenhet av att faktiskt ha sjösatt ett projekt inom samma teknikområde måste vara guld värt för Minesto. 

För övriga i ledningen klicka här.


Kraftverket

Minestos patenterade produkt kallas Deep Green och är ett kraftverk som genererar el i långsamma strömmar. Elen genereras genom att kraftverket flyger åttor i vattnet och på så sätt uppnår man en hastighet flera gånger snabbare än strömmens hastighet. Se illustration nedan.

Illustration: Minesto

En betydande fördel med den här tekniken är att kraftverket väger ca 30 ggr mindre än konventionell tidvattenteknologi och 15 ggr mindre per MW. Det innebär dels reducerade materialkostnader men även lägre kostnader vad gäller service, underhåll och installation.  En annan fördel är att Deep Green verkar i långsamma strömmar, dvs under 2,5 m/s. Deep Green är enligt Minesto den enda kända verifierade teknologi som kostnadseffektivt kan producera el i så långsamma strömmar. Se här för fler konkurrensfördelar. Enligt min uppfattning är dessa två konkurrensfördelar betydande i jämförelse med konkurrenter. Dvs ett kostnadseffektivt kraftverk som kan verka på platser där ingen ännu känd/verifierad teknik kan verka. Det låter bra det.

Jag väntar också på resultat från sjösättningen av DG500 avseende energikostnadsanalys och hoppas att den är lika lovande som den senaste de genomförde, se här samt se nedan för sjösättning av DG500.


Video: Minesto (YouTube)

Marknad och Framtid

I mitt blogginlägg om Blå Energi hänvisar jag till Ocean Energy Europe som bedömer att den globala marknaden för blå energi kommer att vara värd 53€ miljarder årligen år 2050. Visst, det är bara en uppskattning men jag tror att vi alla kan vara överens att - om den slår - kommer det totala marknadsvärdet att vara betydande.  Minesto själva uppskattar Deep Green's potential till 600 GW i installerad kapacitet. Exempelvis, En MW räcker till att förse ca 400-900 hem med elektricitet. Det bör innebära att En GW kan förse mellan 400 000 - 900 000 hem med elektricitet o.s.v. hela vägen upp till 600 GW.

I dagsläget har Minesto slutfört installation sitt första fullskalekraftverk (DG500) i Holyhead Deep utanför Wales samt tecknat avtal med elbolaget SEV för installation av två DG100 på Färöarna 2019-2020. Utöver detta pågår arbete i Taiwan där man ser stora möjligheter för installation av sina kraftverk och man deltog nyligen i en svensk delegation till Taiwan.

Minesto's tänkta affärsmodell går ut på att sälja kraftverk samt program för service och underhåll, likt  vindkraftbolaget Vestas affärsmodell. I dagsläget - i och med att tekniken är ny - befinner de sig dock i fler delar av värdekedjan så som exempelvis projektutveckling. För mer om affärsmodell och dylikt se analysen från Västra Hamnen Corporate Finance. 


Slutkläm

När det kommer till Minesto så har jag full tillit till ledningen och tekniken. Det här projektet känns seriöst och lagt i kompetenta händer. Tekniken är verifierad och stöd från det offentliga finns tillgängligt. Bolaget ligger rätt i tiden och har en produkt som nyttjar en energikälla som ingen annan produkt kan göra med samma resultat. Dock fortfarande hög risk och inget är säkert förrän det är säkert så att säga. Produkter kan vara hur bra som helst men vi behöver fortfarande se det där kassaflödet strömma in. Först då vet vi om Minesto blir så framgångsrika som de har möjlighet att bli.

Härmed avslutas mitt första inlägg om Minesto, men jag tror och hoppas på att få anledning till att återkomma till det här bolaget längre fram. I mitt nästa blogginlägg planerar jag ett inlägg om SeaTwirl.

Väl Mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar