onsdag 18 september 2019

Aktier, Tajming & Tålamod

Rätt Tajming På Börsen

Tajming på aktiemarknaden är något ohyggligt svårt, i vart fall tycker jag det. Erfarenhet bör dock ge bättre möjlighet att med tiden förstå sig på vilka innehav som skall behållas och vilka som ska avyttras. Men då måste man ju också dra lärdom av sina köp och sälj? Av den anledningen så har jag kikat på ett par av mina innehav, sådana som jag har haft men sålt och sådana som jag har kvar. 


Minesto

Minesto köpte jag för första gången i samband med att jag deltog i bolagets IPO (2015), jag har även skrivit om dem här. Under tiden har jag köpt och sålt och köpt och sålt men likväl är jag kvar i bolaget med en liten pott. Min uppfattning är att trots att de ännu inte har någon omsättning i någon egentlig mening så har de levererat på de punkter som jag tyckt varit viktiga, samt att ledningen fortfarande är förtroendeingivande och att det tycks - enligt min förståelse - fortfarande finnas ett extern intresse av blå energi. Detta har alltså fortsatt att vara ett behåll bolag för mig.

SaltX

Detta bolag skrev jag om här. Jag köpte SaltX för första gången i slutet av 2016 för ca elva kr och sålde tillslut sista posten i mars 2018 för ca nitton kr. Däremellan hade mycket hänt (kursmässigt) men bolaget tycktes stå och stampa och tog en analyssmäll från Peter Benson på Börsplus. Någonstans kanske det var slutet på den aktieresan och idag ligger kursen på ca sex kr. Detta var, till skillnad från Minesto ett sälj bolag för mig vilket än så länge visat sig vara bra. Jag lyckades släppa dem i tid, dock inte på sin högsta kurs. För min del tappade jag förtroende för ledningen som fick det att låta som att genombrott var mycket närmre än vad det faktiskt var.

Photocat

Detta bolag innehade jag under en kort period 2017 mellan februari och maj ungefär. Köpte första posten då aktiekursen stod i ca 21 kr och sålde sista posten när aktiekursen stod i ca 23 kr. I dag står kursen i ca tio kr. Oaktat eventuella emissioner och dylikt tycks detta också ha varit ett bra beslut. Dock måste jag säga att här är jag osäker på varför men får slå till med att magkänslan sa stopp. Förmodligen kände jag min inte tillräckligt trygg i min förståelse av bolaget. Här blev det alltså sälj. Länk till bolaget här.

Savosolar

Savo kära Savo, detta bolag köpte jag första aktieposten i maj 2016 för.... ca fem kr. Sista posten försvann ur mina böcker i juni 2017 och såldes för ca 90 öre. I dag står kursen i tretton öre. Av någon anledning var jag kvar i detta bolaget för länge. Ledningen kändes inte som att de haussade sin produkt men ingenting tycktes hända utan Savo stod och stampade. Jag vill minnas att det på den tiden fanns en aktieägare i form av Cleantech Invest som dock talade gott om Savo vilket gav ett - för mig i varje fall - positivt intryck. Cleantech Invest själva - noterade på börsen - har ju inte heller varit en solskenshistoria för sina ägare. Bolaget blev - om än för sent - ett sälj från min sida. Skrev några rader om dem här.

Slutkläm

Självklart är historien ännu inte skriven i sin helhet för dessa bolag och de kan fortfarande ändra kurs men det kan ändå vara klokt i att varje fall försöka dra några lärdomar från de som gått bra och de som gått dåligt. Så:
  • Ledningen spelar roll. En ansvarstagande ledning som i Q1 på ett hyfsat korrekt sätt kan beskriva framtiden och leva upp till sina egna satta förväntningar. Att man lyckas attrahera kompetenta personer till ledning och styrelse. 
  • Någonting måste hända som för utvecklingen framåt. Vad detta någonting ÄR är förstås svårt att peka på och i slutändan är det givetvis omsättning, vinst och kassaflöde. Men innan det då? Att produkten blir färdig i tid, att - när produken är färdig - marknaden tar till sig denna och orders kommer in. Om det tar extra lång tid kanske det är bättre att kliva av och kliva på igen när faktiska händelser pekar på att det går åt rätt håll igen. Minesto är möjligen ett sånt bolag som nu står mitt emellan färdig produkt och att ordrar bör trilla in och om så inte sker, ja då kanske jag blir tvungen att omvärdera min egna behåll analys.
  • Negativ trend för aktiekursen. Hur länge ska man vänta innan man säljer. Från ca fem kr till 90 öre är på tok för länge men när går gränsen och kan man ha en hård gräns baserat bara på aktiekurs? Detta måste jag fundera på för det viktiga är i slutändan att inte förlora mer pengar än vad man tjänar, as simple as that :)
  • Ta hem vinst. Om ett bolag rusar hundra procent så kan det vara läge att ta hem en del av vinsten, sannolikt är det så att kursen kommer att sjunka tillbaka igen, självklart inte alltid men min korta erfarenhet säger mig att det i vissa lägen kan vara bra att ta hem lite vinst. Kanske särskilt i förhoppningsbolag som tenderar att flyga upp och ner som en jojjo i perioder på minsta lilla nyhet.
  • Förstå bolaget. Förstå varför jag har köpt bolaget och varför jag vill behålla det samt vad mina förväntningar är på framtiden. På så sätt kan man bättre stå emot kortsiktiga svängningar.
  • Tålamod. Om allt står rätt till men kursen inte stiger, hav tålamod.... I varje fall ett litet tag.
Detta var kort om mitt försök till att bättre dra lärdom av mina erfarenheter, både det som gått bra och det som gått dåligt för att på så sätt bättre navigera bland alla de bolag som finns där ute. Några eller helst alla av punkterna ovan behöver stämma för att bolaget ska finnas kvar. Hoppas att det har sått några tankefrön hos er för alldeles säkert finns fler viktiga aspekter att tänka på.

Väl mött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar