lördag 6 juli 2019

Välkommen Inzile AB

Den Gröna Aktieportföljen

Dags för uppdatering av den gröna aktieportföljen. Jag har kvar samtliga innehav som sist (se förra uppdatering här) men har ökat med ytterligare ett innehav genom en bevakningspost i ett nytt börsbolag. Så vad har jag då hittat?



Mitt nya innehav till den gröna portföljen är Inzile. Se länk till bolagets hemsida här. Jag har endast tagit en liten bevakningsposition i aktien och jag deltog inte i emissionen utan blev intresserad efter IPO'n.

Aktieinnehav


Min gröna portfölj består numera av:
  • Minesto
  • Vestas
  • NEL
  • SeaTwirl
  • Powercell
  • Brookfield Renewable Partners (BEP.UN)
  • Climeon
  • Ferroamp
  • Tomra
  • Inzile

Inzile AB

Inzile är ett bolag som utvecklar eldrivna modulära arbetsfordon och är tänkt att användas i stadsmiljö till olika ändamål, bland annat som "budbil". 

Varför just Inzile? Bolaget står i färd med att bygga ut sin tillverkningskapacitet och flytta in i nya lokaler i Västervik. I IPO'n deltog BRING med fem procent av emissionen och de har initialt beställt ett antal lastbilar som ska levereras under året. Kunden blir aktieägare och man kan ana att de önskar beställa fler lastbilar, se här. I ett första skede ska dock tio lätta lastbilar produceras (håller tummarna för att allt håller måttet) och åtta av dessa har de redan fått ordrar om. Priset per lastbil är ca 395 000 kr. Tio st lastbilar blir alltså i runda slängar fyra mkr. Man siktar på en bruttovinstmarginal på ca 30 procent från och med 2020. 

Hur ser styrelsen ut? I Inziles styrelse sitter bland annat Vivianne Holm som även är ledamot i Climeon och Meg Tivéus som varit VD på Holmen och Post Nord. I princip samtliga ledamöter har ett ägande i bolaget vilket även det är ett positivt tecken i min bok. Se styrelse och ledning här. Finns såklart mer att säga om bolaget men nöjer mig med en kort presentation av den gröna aktieportföljens senaste tillskott. Kika gärna in prospektet för den som är intresserad, se här.

Väl mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar