söndag 17 mars 2019

Söndagsfundering

Korvören För Frimärkesaktier

I veckan steg Savo Solar med över 100 procent. Sannolikt på nyheten att de tecknar samarbetsavtal med en kinesisk partner. Så klart väldigt trevligt för Savoägare. Jag minns när en vän först nämnde Savo, då stod kursen i runt 3-4 kr, det var ett par år sen. Sedan dess har ett antal emissioner skett, order till faktura ser ut att ha uteblivit och kursen ligger idag runt 0,1 kr. Veckans kursökningen innebar att kursen gick från 0,05 - 0,13 kr, dvs korvören. Börsvärdet är dock över 100 mkr, så låt er ej luras av den nästintill obefintliga aktiekursen. Bland det svåraste man kan göra är att släppa innehav trots negativ kursutveckling, desto lättare är det kanske att få tillbaka hoppet efter en nyhet som den i veckan. Detta trots att börsvärdet är nära 100 mkr och Savos track record är magert, för vem vill missa en kursdubblare?


Kan detta bli en turn around och en solskenshistoria. Tills motsatsen är bevisad tror jag tyvärr inte att Savo Solar kommer att lyckas leverera. För de som laddar inför en kursraket önskar jag lycka till. Själv hittar jag tillbaka till Savo först när turen har vänt för dem.

Slutkläm


Det blev ett kort inlägg denna söndag med reflektioner kring frimärkesaktier som man knappt betalar några korvören för och i detta fall specifikt Savo Solar. Jag tycker mig ha sett att aktiekurser reagerar överdrivet positivt på nyheter där Kina finns med i bilden. Det återstår att se om det till slut lyckas lossna för Savo Solar.

Väl mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar