söndag 3 mars 2019

Portföljuppdatering

Den Gröna Aktieportföljen

Söndagsinlägg och uppdatering av den gröna portföljen. Klicka här för föregående portföljuppdateringen. Jag har kvar samtliga innehav som sist men har ökat med ytterligare tre innehav. Så vad har jag då hittat?



Mina nya innehav till den gröna portföljen är Tomra, Climeon och Ferroamp. Ferroamp har jag skrivit om här. Tomra är ett norskt bolag som sysslar med resursåtervinning. De är även ett av Latours portföljbolag. Bolaget har en sjövild värdering men är verksamt inom en spännande och viktig bransch. Jag har förvisso en exponering mot dem via Latour men kunde inte låta bli att skaffa en liten bevakningspost. Climeon pysslar med att omvandla spillvärme till elektricitet. Bolaget har också en hög värdering men samma här, vill positionera mig. Gemensamt för dessa bolag är att de sysslar med resurs- och energioptimering, något jag tycker mig ha saknat i min portfölj.

Innehav


Min gröna portfölj består numera av:
  • Minesto
  • Vestas
  • NEL
  • SeaTwirl
  • Powercell
  • Brookfield Renewable Partners (BEP.UN)
  • Climeon
  • Ferroamp
  • Tomra
Ferroamp kom in via IPO som blev tecknad till ca 90 procent. Här får jag se hur jag agerar när handeln kommer igång.

Väl mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Intressant portfölj, och tack för att du delar med dig.
    Jag jobbar på Egain ett energioptimerings företag som hjälper Brf, SABO och privata företag att sänka deras uppvärmningskostnader på ett modernt sätt via en AI lösning.
    Företaget ägs av Summa Equity så titta gärna på dem om du är intresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för visat intresse, jag kommer att dela med mig av portföljen framöver också samt sannolikt portföljens utveckling om det skulle vara intressant?
      Tack för tips! Det är ett mycket spännande segment.

      Radera
  2. Tak. Som altid meget interessant...

    SvaraRadera