söndag 27 januari 2019

Den Gröna Aktieportföljen

Min Cleantechportfölj

I det här blogginlägget presenterar jag min cleantechportfölj, dvs de aktier jag äger som jag anser hör till cleantech. Min avsikt är att uppdatera i bloggen om något bolag åker ut ur portföljen samt om något bolag åker in i portföljen. Uppdatering av portföljstatus sker också årligen även om inga förändringar skett. De flesta bolag är bolag som jag betecknar som hög risk och förhoppningsbolag. De är ännu inte lönsamma och har ingen eller liten omsättning. Så varför just cleantechbolag? Kika gärna in på mitt första inlägg för presentation av bloggen och varför jag investerar i cleantech, se här.

Rapsfält, Fotografi: Jag

Innehav

Min gröna portfölj består av:
  • Minesto
  • Vestas
  • NEL
  • SeaTwirl
  • Powercell
  • Brookfield Renewable Partners (BEP.UN)
Minesto har jag skrivit om här och SeaTwirl har jag skrivit om här. I portföljen ryms således bolag som sysslar med vindkraft i form av danska Vestas och en uppstickare i form av SeaTwirl. Vi har Minesto som möjligen kan göra något av havets energipotential. Vi har vätgas representerat av NEL och Powercell och vi har vattenkraft med mera representerat av BEP. Jag ser dock mycket fram emot att utveckla portföljen och dess potential samt tillföra ytterligare bolag till portföljen. Min filosofi avseende ovanstående bolag är att utvärdera och omvärdera innehaven ofta och löpande, framför allt de högriskande innehaven där intjäning inte kommit igång. 

Slutkläm

Något som jag tycker är väldigt spännande med den här typen av portfölj är om innehaven kan vara en inblick i framtiden. Hur som helst, portföljen kommer säkerligen att utvecklas under resans gång och förhoppningar och framtidsplaner grusas men kanske kommer också framgång och lönsamhet att infinna sig.

Väl mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

2 kommentarer:

  1. Nextera är ett stort företag som är börsnoterat - värt att kolla på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips, dem ska jag ta mig en titt på. Har främst fokuserat på mindre "förhoppningsbolag" med undantag för bla Vestas.

      Radera