torsdag 19 mars 2020

Så Var Det Bara En Aktie Kvar

Cleantech & Oroliga Tider

Massvis av förändringar har skett i cleantechportföljen sedan jag senast skrev om den. Klicka här för föregående portföljuppdateringen och aktieinnehaven jag hade då. Portföljen har gått in i krisläge och jag har bara ett cleantechbolag kvar, nämligen ett minskat innehav i Ferroamp. Jag höll tyvärr i Ferroamps teckningsoptioner för länge in i nedgången och skulle - såhär när man kan vara efterklok - sålt dem tidigare och växlat över till stamaktien när oron började tillta ordentligt på börsen, dock lättare sagt än gjort. Så varför har jag minskat min cleantechportfölj så drastiskt?


Anledningen till den stora förändringen i min cleantechportfölj är den oro som vi upplever på börsen just nu. Som jag vid tidigare tillfälle nämt så har jag inom cleantech främst haft innehav som är så kallade förhoppningsbolag med låg eller ingen omsättning. Mitt antagande - som ligger till grund för avyttringarna - är att dessa får det tuffare i tider av oro och möjlig global ekonomisk recession eller vad som nu ska ske. Av den anledningen har jag sålt av i min högriskportfölj - med undantag för Ferroamp - men behåller helt och hållet i min "vanliga" portfölj. Med vanliga menar jag innehav som exempelvis diverse fonder och dylikt. Rätt eller fel vet jag förstås inte men det är så min strategi ser ut och möjligtvis blir det så att jag får komma in dyrare i väl valda cleantechbolag när den här situationen är över och vi förhåller oss till Covid-19. Utvärdering när allt detta är över.

Oroliga Tider

Hur länge kommer den här globala nedstängningen att pågå och vilka effekter kommer åtgärderna slutligen att få? Utöver virusspridningen och effekterna av Covid-19 så har vi även de sociala- och ekonomiska aspekterna att i slutändan ta hänsyn till med stora varsel och uppsägningar samt försämrade förutsättningar för alla de människor som globalt livnär sig på de branscher som drabbas hårdast. Någon slags bedömning av huruvida de åtgärder som aktiverats kommer att ha större negativ inverkan på människor än positiv inverkan i form av färre dödsfall kommer med all säkerhet att göras och behöver göras.

Initialt kan jag känna viss oro över den allmänna oro som tycks spridas samt även den mediala rapporteringen kring Covid-19 som kan uppfattas som alarmerande med räknade antal sjuka och döda samt ålder på de som dör med mera. Som lekman är det svårt att ta till sig denna informationen på ett vettigt sätt när jag inte har något "normalläge" att jämföra med eller förstå. Till viss del liknar detta medias rapportering avseende klimat med rapportering om temperaturrekord och issmältning samt det är 10 eller 12 år kvar till klimatkatastrofen där det för gemene man blir svårt att förhålla sig till informationen eftersom att man inte förstår eller vet "normalläget". Risken blir då möjligen att budskapet enkom blir alarmerande med ångest som följd och att oro sprids. Klimatförändringar är allvarliga och likaså virus, frågan är hur vi hanterar dessa utmaningar utan att kasta oss huvudstupa över klippan i samma veva.

Slutkläm

Portföljen är förändrad och vi befinner oss i oroliga tider. Tills detta är över känner jag dock mer oro över den mänskliga faktorn (närheten till alarmism och panik med medföljande drakoniska åtgärder) än vad jag gör över viruset och mina lärdomar efter detta kommer sannolikt att handla om både mitt eget agerande på börsen samt försöka förstå den mänskliga faktorn i sådana här situationer samt hur jag ska utveckla min förmåga till att ta in information i osäkra tider. Ferroamp kommer jag att behålla om inte något väsentligt sker i utvecklingen närmsta tiden. Kommentera gärna om ni som läser har några tankar kring nuvarande situation.

Väl mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar