måndag 2 december 2019

Nytt i Aktieportföljen

Cleantechportföljen

Ett par förändringar har skett i aktieportföljen - med inriktning cleantech - sedan jag senast skrev om portföljen. Klicka här för föregående portföljuppdateringen. Jag har inte kvar  samtliga innehav som sist och har  ökat med ytterligare ett innehav. Så vad har jag då hittat?



Sist var mitt nya innehav till den gröna aktieportföljen Inzile. Den småländska uppstickaren som producerar lätta lastbilar som redan lockat ordrar från bland annat Bring. Blir spännande att se om de kommer igång med nya ordrar när väl produktionsanläggningen är igång nästa år. Hursomhelst, se nedan för portfölj innan ändring.

Portföljinnehav 


Min gröna aktieportfölj bestod innan ändring av:
  • Minesto
  • Vestas
  • NEL
  • SeaTwirl
  • Powercell
  • Brookfield Renewable Partners (BEP.UN)
  • Climeon
  • Ferroamp
  • Tomra
  • Inzile
Och efter ändring, dvs NU består aktieportföljen med fokus —> Cleantech.. av:
  • Minesto
  • NEL
  • SeaTwirl
  • Powercell
  • Climeon
  • Ferroamp
  • Inzile
  • Scanship Holding 
Med andra ord så har Vestas, BEP och Tomra släppts i sin helhet. Beslutet att släppa Tomra tog jag då jag ville justera fokus i depån Tomra låg i samt då jag känner mig nöjd med exponeringen jag får via Latour. Beslutet att släppa BEP berodde främst på att jag inte längre kan öka i innehavet sedan regelförändringarna avseende vissa utländska värdepapper. Att jag släppte Vestas berodde dels på att jag inom cleantech i dagsläge är mer intresserad av de s.k förhoppningsbolagen vilket ju blir tydligt när man ser vilka bolag som är kvar. Att jag helt saknar exponering mot Vestas är dock något jag inte är helt nöjd med, får därmed se hur jag gör med Vestas samt om man på nytt kan handla i BEP så kommer jag även överväga dem igen. Andra etablerade bolag likt BEP och Vestas kan då få plats igen men att jag separerar innehaven i Hög risk och Medel risk med olika strategier... den dagen den pengapåsen helt enkelt:)

Nya innehavet bidde Scanship Holding som jag skrivit om här. Ett norskt spännande bolag som jag hoppas kan leverera norsk kvalité rätt in i portföljen. Hoppas på att få anledning till att skriva om dem igen och lite mer djupgående.

Väl mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar