lördag 26 oktober 2019

Scanship Holding

Norsk Miljöteknik

Scanship Holding är senaste tillskottet till min gröna aktieportfölj. Jag får ta och skriva om Aktieportföljens nya sammansättning i nästkommande inlägg, länk till senaste uppdateringen finns i vart fall här.

Åter till Scanship. De är ett norskt bolag som varit noterat sedan 2014 och har i skrivande stund ett börsvärde på ca 1 800 mkr. Hög värdering och höga förväntningar men spännande framtid. För den som vill lyssna på norska länkas nedan till intervju med bolagets VD Henrik Badin, intervjun målar en spännande bild av vart bolaget står och vart de är på väg.


Så vilka är Scanship Holding och vad gör dom?

Scanship - För Renare Hav

Scanships vision är att leverera lösningar för renare hav. Detta åstadkommer de genom att bland annat fokusera på avfallshantering och rening av avloppsvatten, se mer om deras produkter här. Hur och var gör de då detta? Jo, deras huvudmarknad är kryssningsfartyg och att installera sina produkter på både nybyggen av fartyg men även befintliga fartyg som uppgraderas. Inom detta reningsområde menar de att de är marknadsledande, kryssningsfartyg är helt enkelt deras grej. Men, deras applikationer har även andra användningsområden, nämligen vattenrening och avfallshantering i samband med till exempel fiskodling som ju norrmännen gillar men deras applikationer har även annan landbaserad nytta, se här

Lönsamheten då?

Som jag nämnde så har de - enligt mitt tycke - redan ett högt börsvärde som stigit kraftigt på sistone. Som bekant (tycker i varje fall jag) brukar sådant landa i att kursen trycks tillbaka. Men, de har också visat att produkterna är kommersiellt gångbara och de visar på ökad omsättning.  Se tabell 1 nedan.

Tabell 1 - Utveckling
MNOKH1 201920182017
Oms181330247
EBT203318
Order backlog700656469

I Q3 rapporten 2019 redovisade bolaget en omsättning YTD på 270MNOK och order backlog på 644MNOK. De säljer som nämnt till projekt i form av nyinstallationer men de har även en ökande affär i så kallade aftersales där de säljer t ex reservdelar och diverse tjänster, detta segment ökade med ca 26 procent H1 2019 jmf med H1 2018. Utöver dessa marknader vill man alltså utöka försäljning i de områden som jag nämnde ovan. 

Jag kommer att hålla ett öga på orderstocken, omsättning men framförallt på de nya marknader de vill slå sig in på och hur de strategiskt skall åstadkomma detta. Dessa - deras applikationer - vill jag dessutom bättre förstå och förstå hur de fungerar, exempelvis deras waste to energy applikation. 

Slutkläm

Detta norska bolag tycker jag verkar spännande. Produkter som redan är på rull ute på marknaden. Nya spännande segment för deras applikationer, en ökande omsättning och orderstock samt en grön miljöteknik som gynnas av den megatrend inom miljö som vi är i. Jag gillar inte att kursen och börsvärdet stigit så som det gjort men en liten position i bolaget vågar jag ändå ta för att på så sätt kunna följa utvecklingen från närmre håll. Jag har inte nämnt något om ägarskaran men kan klämma in att en av storägarna är Badin Invest Limited med ca 11 procent av bolaget. VDn har alltså en ansenlig del i bolaget och har i allra högsta grad skin in the game. 

Bolaget är trots allt hyfsat nytt för mig men det ska bli spännande att följa deras resa och jag hoppas på att det blir ett av de innehav som får möjlighet att vara kvar och utvecklas länge. Kommentera gärna om ni sitter på intressant info eller för all del, är av en helt annan uppfattning.

Väl mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar