söndag 28 april 2019

Tomra

Norsk Återvinning


I det här inlägget tar jag upp Tomra. Det norska supermiljöbolaget som utgör ca fjorton procent av investmentbolaget Latours portfölj. Redan här kan man ju bli fullt övertygad om att detta är en fin investering. I början av året plockade jag in Tomra i portföljen, sent kan man tycka, men bolaget hoppas jag på att få hålla i länge och trots sin höga värdering fortsätta en fin resa. 



Så vad är det de gör som är så bra då?


Vad Tomra Gör


Tomra är ett norskt miljöbolag som ämnar öka resursproduktiviteten och effektiviteten i resursanvändandet. Bolaget började med returmaskiner 1972 och har idag utvecklat konceptet till att fokusera på stora sensorbsserade sorteringsmaskiner. För att få en bättre förståelse för vart de är just nu tänker jag ta avstamp i senaste årsredovisningen, se här.


För räkenskapsåret 2018 presenterade Tomra en omsättning på 8,5 miljarder nok, upp ca 1,1 miljarder nok från 2017. Omsättningen har ökat de senaste åtta åren i följd och vinsten hänger på med relativt stabil vinstmarginal runt nio procent. Kort och gott känns det som om trenden för detta bolag pekar uppåt. Tillväxten sker sannolikt både på grund av förvärv men förhoppningsvis också organiskt. 



De beskriver det själva som att de vill ta plats och bli en del av den cirkulära ekonomin. Dvs en ekonomi där material återanvänds och ges nytt liv efter användning. Se nedan utklipp från deras årsredovisning:

Looking at the fast-growing sector of plastic packaging waste, we note that out of the 78 million tons generated annually, 32% ends up in nature, 40%
in landfills, 14% is incinerated and only 14% is collected for recycling. Out of the 14% collected for recycling, 8% is being “down-cycled” at a low value, and only 2% is re-used at an appropriate level in what we would describe as “clean loop recycling.” If we could manage to trans- form 50% of this sector and capture the true value out of waste, we would re- lease $50-80 billion in material-related value each year, and dramatically reduce social and environmental costs.
Potentialen i skräp tycks vara stor och om inte annat behövlig för att förbättra resurseffektiviseringen. Enligt vad Tomra själva skriver finns en stor ej utnyttjad tillgång i allt skräp som inte utnyttjas. Den cirkulära ekonomin är inte bara något som Tomra pratar om utan det är en målsättning även på EU nivå, se här.

Slutkläm

Jag är glad att jag indirekt genom Latour hade exponering i detta bolag innan jag köpte en liten post direkt i Tomra. Trots väldigt hög värdering tror jag det här är ett bolag som kommer att fylla en viktig roll i framtidens cirkulära ekonomi där resursåteranvändning är en centra aspekt. Det finns utmaningar med cirkulär ekonomi och återanvändning, det är jag säker på. Jag har all anledning att återkomma till cirkulär ekonomi specifikt.

Väl mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar