söndag 24 mars 2019

Ferroamp Checkar In

Första Dagen På Börsen

I samband med Ferroamps IPO skrev jag ett kort inlägg om bolaget, läs här. Jag ansökte om tilldelning och fick de units jag ansökt om. Nyemissionen blev tecknad till ca 90 procent så jag hade mina farhågor om att kursen skulle dala under första handelsdagen. Många såg nog hur det gick för FundedByMe, fullständig kollaps. Men vad har hänt sedan mitt förra Ferroampinlägg?
  • Nyemission blir ej fulltecknad, tecknas till ca 90 procent
  • Bokslutskommuniké släpps, nettoomsättning ökar till ca 16 mkr.
  • Ny produkt lanseras för villaägare tillsammans med Nilar
  • Första handelsdag den 22 mars.
Flygbild, Fotografi: Jag

Den 14e februari rapporterade Ferroamp om ny order från Vattenfall på 3,2 mkr, se pm här. Det här året blir spännande med hänsyn till nya ordrar men också om man lyckas växla upp försäljningen i Norge där man kan ha ett stort behov för Ferroamps tekniska lösning. Läs här om den våg som Ferroamp specifikt kan komma att rida på och den brist som redan nu finns i systemet, se här.

Slutkläm

Slutklämmen blir en kort rad om första handelsdagen. Aktien steg till 18,8 kr och TO landade på 1,40 kr. Teckningskursen var 16 kr för en aktie och en TO. En bra första handelsdag, särskilt med hänsyn till att emissionen inte blev fulltecknad. Jag sålde av en del aktier och köpte ett par TOs och frigjorde lite kapital som jag kan använda till annat skoj. Ferroamp är ett spännande bolag med mycket att bevisa på försäljningssidan. Jag ser inte att det finns något som står i vägen för att orderingången bör accelerera hyfsat fort ändå och med målsättningen att ha en omsättning på 400 mkr inom några år bör vi kunna förvänta oss nya betydande ordrar. Jag är kvar i aktien och följer bolagets utveckling noga.

Väl mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

2 kommentarer: