lördag 16 februari 2019

Trine

Alternativ Grön Investering

Mot slutet av 2018 slog jag slag i saken och genomförde en första liten investering i ett av Trines solenergiprojekt. Projektet är i Rwanda och jag måste säga att det känns väldigt spännande. Att investera utanför börsen är för mig något nytt men jag välkomnar möjligheten att med små belopp komma åt den här typen av investering. Så vilka är då Trine?


Join Trine

Trine är ett bolag som använder sig av en e-plattform för att förmedla kapital till energiserviceföretag genom att sprida risken på flertalet småsparare. Investerat belopp är i stort sett valbart med en lägre gräns på 25USD. Alltså en dörr in för småsparare att investera i intressanta projekt och få avkastning.

Min Investering

Min investering är placerad i ett lån som beräknar förse 30 000 personer med el och reducera 8 424 ton koldioxid reducerad utifrån att man försett samma mängd personer med el från fossila alternativ. Trine bedömer bolagen utifrån en kreditvärdighetsskala och avkastningen/räntan justeras utifrån risknivå. Risknivå bedöms från A till D utifrån parametrar så som ledning, finanser och kontroller över processer.

Ännu har inga återbetalningar påbörjats utan första beräknas ske i juni 2019. Om allt funkar som det ska kommer jag sannolikt att investera ytterligare kapital i framtida lån. Avkastningen på min första investering ligger på nära 7 procent och det tycker jag är bra.

Min förhoppning är också att jag ska få uppdateringar under projektets gång för att på så sätt leva mig in i utvecklingen än mer.

Slutkläm

Om man är intresserad av att investera i lån och samtidigt veta vad det går till kan Trine vara ett intressant alternativ, klicka in här för att investera i Trine, funkar allt som det ska får vi 10$ på vår nästa investering. Jag följer upp utvecklingen för min första investering här på bloggen. För visst finns risk för alla möjliga missöden i det här projekten. För min del täcker dock räntan och känslan av att följa projektet den risken.

Väl mött!

P.S.
För bloggpresentation klicka gärna in här.

Fotografi från Pexels

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar