måndag 13 april 2020

Kontigo Care AB

Digital Beroendevård


I mitt förra blogginlägg skrev jag ett par rader om mina tankar kring covid19 och i detta inlägg skriver jag om digital beroendevård och svenska bolaget Kontigo Care AB. Kontigo Care är ett bolag jag hoppas mycket på och som med sin produkt har möjlighet att åstadkomma mycket bra i samhället, så jag skriver lite kort om dem trots att det inte är ett cleantechbolag (som jag ju i vanliga fall skriver om). Kontigo Care AB sysslar med e-hälsa och närmare bestämt digital beroendevård (alkohol- och spelmissbruk) med hjälp av AI. Min tro och förhoppning är att deras produkt får extra uppmärksamhet i den situation vi nu befinner oss i när vikten av beroendevård är minst lika hög men social distansiering råder. I vart fall fick jag den uppfattningen av att läsa föregående operationella uppdatering från bolaget.



Vilka är Kontigo Care?

Företaget är listat på First North sedan 2015 och har – mig veterligen – levt en hyfsat undangömd tillvaro på börsen med låg omsättning av aktien och en långsam tillväxtresa även ute i det verkliga livet. Deras huvudsakliga erbjudande heter Previct och är menat som ett förstärkt behandlingsstöd till vården genom att bland annat tidigt identifiera patienters risk för återfall till alkoholmissbruk. Produkten finns även med stöd fokuserat på spelmissbruk och det är inte omöjligt att föreställa sig att det där kan finnas personer som både lider av spel- och alkoholmissbruk kombinerat.

Börsvärdet är idag ca 67 miljoner sek vilket är ett lågt börsvärde men inte heller så att börsvärdet för tillfället är helt uppåt väggarna med hänsyn till deras omsättning och historik. Detta kan dock snabbt komma att förändras varför jag samtidigt an säga att R/R känns hyfsat god på denna nivå. 

Hur ser ägarbilden ut?

Kontigo Cares ägarbild ser spretig ut och består till största delen av småsparare (så som jag tolkar deras ägarlista). Det kan ha flera anledningar men visst skaver det lite att bolaget – trots relativt lågt börsvärde – inte har varken högre omsättning i aktien eller större mer välkända investerare intresserade i bolaget. Dock en hel del i lednigen och styrelsen som har innehav i bolaget samt en ledamot – Juha Thümer - som finns med bland bolagets tio största ägare, vilket ändå tyder på en stark tro på att bolaget ska leverera.

Previct

Behandlingen med hjälp av Previct alkohol inleds med att patienten får tillgång till Previct applikationen. Därefter genomför patienten dagliga återkopplingar samt utför ett nykterhetstest vilket vårdaren kan följa i realtid. Detta innebär att vårdaren snabbare kan sätta in korrekt insatser om de märker att patienten är på väg i fel riktning.

Mellan åren 2015 till 2018 genomfördes kliniska studier tillsammans med Uppsala Universitet och det är genom denna studie som bolagets produkt har arbetats fram. Studierna stödjer bland annat ökad nykterhet med hjälp av Kontigos e-hälsosystem. Studien genomfördes med Kontigos första generation av Previct och nuvarande generation innehåller – utöver mätning av alkoholanvändning – även användning av digitala biomarkörer som mäter patientens, mående, alkoholsug och känslor. Se länk till inslag i TV4 avseende Digitala biomarkörer och vilken hjälp Previct erbjuder. Se ytterligare information om studien här.

Verksamheten & Resultaten

Enligt operationella uppdateringen den 1a april hade bolaget 123 ramavtal med svenska kommuner som omfattar ca 3,7 miljoner invånare. Bolaget har sedan tidigare samarbeten i Norge via MDC e-care AS (5 kommuner) samt med den privata vårdinrättningen A-klinnika i Finland. Distributörssamarbete förväntas inledas under andra kvartalet 2020. Antal licenser uppgick till slutet av februari till drygt 430 stycken i Sverige

Omsättningen 2019 landade på 19,6 miljoner kronor vilket innebar en tillväxt på 33 procent från 2018 då omsättningen landade på 13,3 miljoner kronor vilket då innebar en fördubbling från året innan. Vid slutet av 2018 hade bolaget avtal med 90 svenska kommuner och ca 350 aktiva licenser på marknaden. Min uppskattning är att bolaget får i ersättning ca 2500 - 3500 kr per licens och månad. Givetvis är det så att den enda rimliga bedömning man kan göra är att omsättningen per idag är låg och att den behöver bli bra mycket högre.

Jämförelsetal

TKR2016201720182019
Netto.oms1 0826 23113 32417 616
Resultat−19 630−14 365−6 721−1 386
Licenser vid utgången av åretVet ej300350410
Anslutna kommuner vid utgången av året195890117
Anslutna kommuner och antalet licenser är +/- 2 ungefär men i övrigt ska det stämma bra med hur utvecklingen har sett ut. Licenserna är enligt uppgifter tagna från bolagets årsrapportering, dock är jag osäker på om eventuella licenser i Finland och nu Norge räknats med samt ev. tidigare avtal utanför kommunerna.

Så hur kan framtiden tänkas se ut?

Som jag skrev i början så hoppas jag verkligen på det här bolaget och jag tycker att de går åt rätt håll, om än väldigt långsamt. Deras fokus har legat på kommunkunder och det är inte helt osannolikt att det ibland kan vara svårare att snabbt göra entry hos dem med en sådan här produkt. Samtidigt pågick studien för att validera deras koncept enda fram till 2018 då vi även hade allmänna val vilket innebar en hel del förändringar i kommunerna och möjligen en del osäkerheter. Samtidigt är kommuners ekonomi pressad och de har förmodligen inte spenderarbyxorna på. Trots detta så ser vi en ökning av antalet anslutna kommunkunder, vi ser en ökning av antalet aktiva licenser och vi ser även en breddning ut till andra marknader (Norge, Finland & Holland) vilket enligt min uppfattning är av stor betydelse för Kontigos tillväxt, särskilt när den svenska marknaden går långsamt. Min uppfattning är dock att de kommuner som börjar använda sig av detta verktyg kommer att märka fördelarna med Previct och att användningen av produkten inte bara effektiviserar vården utan även är ekonomiskt försvarbart med hänsyn till vad kostnaden för andra typer av vårdinsatser kan komma upp i.

Slutkläm

Den här produkten känns bra och jag uppfattar även att produkten får ett gott mottagande där den används. Som nämnt ovan så är ägarskaran spridd och det är inte helt enkelt att få ett grepp över bolagets ledning och styrelse, än så länge kan jag bara se att de sköter bolaget fint och levererar det de ska göra om än i långsam takt. På ett sätt är det ibland skönt att se ett bolag som inte hajpar varje händelse utan att de visar resultat genom användningen av deras produkt. För mig är min lilla investering i bolaget en chansning också mycket för att jag gillar produkten. Nu gäller det bara att de visar att de kan fortsätta öka omsättningen som från dagens nivåer skulle behöva mångdubblas. Dock kan jag - förutsatt att de fortfarande levererar kvalité till sina användare - tänka mig att ha kvar bolaget i min portfölj även om de inte levererar den snabba tillväxt som annars skulle vara önskvärt. Det finns dock i och med nya geografiska marknader och en förbättrad produkt goda förhoppningar om en mycket spännande framtid för bolaget.


Väl mött!

P.S.

För bloggpresentation klicka gärna in här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar